De impact van Google Consent Mode V2
Een korte samenvatting
Sinds maart van dit jaar is het voor bedrijven in de Europese Economische Ruimte (EER) verplicht om Google Consent Mode V2 te gebruiken als ze Google Ads en andere Google-tools inzetten. Deze vernieuwde versie van Consent Mode is ontworpen om te voldoen aan de strengere privacyregels die zijn opgelegd vanuit de Europese Unie. Met Consent Mode V2 kunnen bedrijven de toestemmingsvoorkeur van websitebezoekers met betrekking tot gegevensverwerking automatisch beheren.
In deze blog leg ik je graag uit wat het inhoudt en hoe we je hierbij kunnen helpen.
1. Wat is het?
Wat houdt Consent Mode V2 precies in en wat is er veranderd? Wij nemen je graag mee in dit belangrijke cookie- en dataverhaal. Heb je hier vragen over? Neem dan gerust contact met ons op!
Cookies weigeren en toch gegevens inzien
Een deel van de bezoekers zal cookies weigeren, maar wanneer je Google Consent (Advanced) Mode V2 goed hebt ingesteld, kan je door een signaal ofwel ping alsnog beperkt activiteiten inzien. Aan de hand van die data kan er een precieze schatting worden gemaakt van het aantal conversies dat er door deze gebruikers gegenereerd is.
Stel je Google Consent Mode niet goed in, dan kan je geen doelgroepen meer opbouwen en worden conversies minder goed geregistreerd. Wanneer je gebruik wilt blijven maken van Google Ads en andere Google-advertentiediensten (o.a. Floodlight), wordt het min of meer verplicht om Consent Mode V2 te implementeren.
Google Consent Mode V2 is de nieuwste versie van de toestemmingsoplossing van Google en is speciaal ontworpen voor websites die gebruikmaken van Google-diensten, zoals Google Analytics en Google Ads.
2. Het belang van toestemming (consent)
Aangezien privacy steeds belangrijker wordt, moeten organisaties ervoor zorgen dat ze daadwerkelijk toestemming krijgen van hun gebruikers om gegevens te verzamelen en te verwerken. Dit geldt met name voor websites die gebruik maken van tracking cookies. Als Google Consent Mode V2 op de juiste manier is ingesteld, kan er anonieme data op een privacyvriendelijke wijze verzameld worden.
Gebruik je Google Ads, dan is het van belang dat Consent Mode op de juiste manier is ingeregeld.
Momenteel heb je twee opties:
- Basis Consent Mode: alleen data van bezoekers die toestemming hebben gegeven wordt verzameld. Voor bezoekers zonder toestemming wordt er geen data verzameld.
- Advanced Consent Mode: data van alle bezoekers wordt verzameld, ongeacht of ze toestemming hebben gegeven of niet. Wanneer cookies worden geweigerd, worden de gegevens via pings verzameld. Deze gegevens zijn weliswaar beperkter, maar vullen de ontbrekende informatie op.
In detail: Basis Consent Mode versus Advanced Consent Mode
Basis Consent Mode: Wanneer je de toestemmingsmodus in de basisversie implementeert, voorkom je dat Google-tags worden geladen totdat een gebruiker interactie heeft met een toestemmingsbanner. Geeft de gebruiker geen toestemming in de Basic Consent Mode, dan worden er geen gegevens verzonden.
Advanced Consent Mode: Kies je voor de geavanceerde optie, dan worden de Google-tags geladen wanneer een gebruiker de website opent. Geeft de gebruiker geen toestemming, dan worden er cookieloze pings verzonden. Veel marketeers of developers kiezen om deze redenen voor de Advanced Consent Mode V2.
Vanaf maart 2024 is het verplicht gesteld door Google om Basis Consent Mode of Advanced Consent Mode te gebruiken bij het gebruik van Google Ads, net als bij het targeten van Europese doelgroepen in Google Analytics.
Als dit niet is ingeregeld, zal het gebruik van Google Ads minder- of helemaal niet functioneren. Een incorrecte implementatie zal bovendien een negatieve invloed hebben op de prestaties van je Google Ads-resultaten. Deze resultaten zijn namelijk direct gekoppeld aan de kwaliteit van de verzamelde data. Zonder de juiste (conversie)tracking zal het optimale resultaat niet behaald kunnen worden.
Veelgestelde vragen
Wil je inhoudelijk meer weten over cookies, Google Consent Mode V2 of CookieYes? Hieronder vind je onze antwoorden op veelgestelde vragen over deze belangrijke onderwerpen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact op met Luuk!
Hieronder vind je een complete vergelijking van de Basis Consent Mode en de Advanced Consent Mode:
Functie | Basis Consent Mode | Advanced Consent Mode |
Tag laden | Geblokkeerd tot gebruiker interactie heeft met toestemmingsbanner. | Laadt met standaardwaarden ingesteld op ‘denied’, tenzij anders geconfigureerd. |
Dataoverdracht | Er worden geen gegevens verzonden voordat een gebruiker toestemming geeft, zelfs niet de standaardtoestemmingsstastus. | Wanneer toestemming is ‘denied’, worden de toestemmingsstatus en cookieloze pings verzonden Bij toestemming ‘granted’ worden er cookies geschreven en worden alle meetgegevens verzonden. |
Toestemmingsstatussen | Ingesteld na gebruikersinteractie | Standaard ingesteld op ‘denied’, tenzij anders geconfigureerd; updates op basis van gebruikerskeuze. |
Taggedrag na gebruikersinteractie | Laadt en voert toestemmingsmodus-API’s alleen uit wanneer een gebruiker toestemming verleent. | Past het taggedrag aan op basis van de toestemmingskeuze van de gebruiker. |
Conversie- en key eventmodellering | Algemeen model (minder gedetailleerde modellering). | Adverteerder-specifiek model (meer gedetailleerde modellering). |
Tags met ingebouwde toestemmingscontroles
Websitebezoekers geven toestemming om data te verzamelen (of niet), waarna dit met Google wordt gecommuniceerd in de vorm van parameters, zoals ‘geweigerd’ of ‘toegestaan’. Er zijn nog meer parameters waarmee aan Google kan worden doorgegeven om welke toestemming het gaat. In de eerste versie van Google Consent Mode (V1) waren er al vijf parameters:
- ad_storage: advertentiegerelateerde gegevens opslaan
- analytics_storage: analysegegevens opslaan
- functionality_storage: functionaliteitsondersteuning, zoals taalinstellingen opslaan
- personalization_storage: persoonlijke instellingen opslaan
- security_storage: beveiligingsfuncties opslaan
Met de nieuwe versie van Google Consent Mode (V2) zijn er twee parameters bijgekomen:
- ad_user_data: toestemming instellen voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor online advertentiedoeleinden
- ad_personalization: toestemming instellen voor gepersonaliseerde advertenties
Nieuwe functies van Google Consent Mode V2
Een van de belangrijkste toevoegingen zijn de twee nieuwe parameters waarmee website-eigenaren de toestemmingsstatus van een gebruiker kunnen ophalen. Hierdoor kunnen marketeers marketingcampagnes beter afstemmen op individuele gebruikers en verder personaliseren.
Op basis van regio’s kan je standaardgedrag wijzigen. Geef een regio op in de toestemmingsopdracht, waardoor je de standaardinstellingen kunt verfijnen op basis van de geografische locatie.
De voordelen van Google Consent Mode V2
Google Consent Mode V2 brengt een aantal voordelen met zich mee. Allereerst geeft het gebruikers meer controle over hun privacy. Ze kunnen zelf bepalen welke informatie ze willen delen, wat resulteert in een betere ervaring op de website.
Daarnaast biedt deze toestemmingsoplossing ook voordelen voor bedrijven. Het stelt organisaties in staat om gepersonaliseerde marketingcampagnes uit te voeren, met als gevolg een hogere conversie en een betere ROI. Verder helpt het bij het verminderen van de kans op boetes en reputatieschade door te voldoen aan de wettelijke toestemmingseisen.
Gebruik je Google Ads of Europese doelgroepen in Google Analytics? Dan is het belangrijk dat we Google Consent Mode inschakelen. Dit doen wij met behulp van CookieYes, waarmee we de privacyrichtlijnen volgen.
CookieYes: slimme oplossing voor naleving GDPR en CCPA
Met CookieYes voor WordPress implementeren wij een aangepaste cookiebanner, beheren we scriptblokkering en registreren we gebruikerstoestemming op een gemakkelijke wijze. Wel moet CookieYes goed worden ingesteld en zijn er opties om de cookiebanner geheel in de huisstijl van jouw organisatie vorm te geven.
Wil je dat Google Consent Mode V2 op de juiste manier wordt geïmplementeerd of wil je Consent Mode laten upgraden naar V2? Wij gaan graag voor je aan de slag. Zo heb jij straks alles omtrent privacy en cookies weer op orde. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Samen een project starten?
We willen graag een keertje met je sparren, geheel vrijblijvend natuurlijk. Wij kunnen vast wat voor je betekenen! Stel hiernaast jouw vraag.
"*" geeft vereiste velden aan