Je bent er uit: er moet een nieuwe website komen en het liefst op korte termijn. De huidige website is namelijk verouderd of functioneert niet helemaal goed meer. Bij veel kennismakingsgesprekken ervaar ik dat ondernemers verschillende redenen hebben voor het laten maken van een nieuwe website. Waar ze echter niet altijd goed over nadenken heb ik even opgesomd in 8 punten. ❌ ✔

Dit zijn ze..

1. Yes, dus wat is of wordt het doel van de website?

Het klinkt vrij logisch maar we denken er altijd te makkelijk over. De meeste antwoorden van klanten zijn zoiets van “gewoon voor informatie” of “laten zien wat wij doen”. Het is een goed begin maar zou je niet graag willen dat ze via de website klant worden? Het laten zien van wat je doet of het tonen van informatie zorgt er niet direct voor dat ze met jou contact gaan opnemen. Denk na over wat de website voor jou moet gaan opleveren.

2. Doelgroep bepalen; wensen en behoeften

Geen één doelgroep is hetzelfde. De doelgroep van een grondverzetbedrijf is anders dan die van een tandarts. Als je weet wie je doelgroep is kun je beginnen met het achterhalen van de wensen en behoeften. Een simpel voorbeeld: bied jij alleen een telefoonnummer aan op de website en moeten zij jou bellen, of kunnen bezoekers ook met jou WhatsAppen? Lezen de bezoekers liever tekst omdat er belangrijke informatie wordt uitgelegd of kijken zij liever korte instructievideo’s? Dit zijn zaken die allemaal meespelen in het bepalen van je doelgroep en hun wensen. Want speel jij in op wensen en behoeften dan bouw je een band met ze op. En dat wil je graag, want een band leidt vaak tot een hoge betrokkenheid en dus dichtbij een betalende klant.

3. Bouw een relatie op met je doelgroep

Wees transparant, oprecht en geef ze iets van waarde. Je hoeft ze geen chocolade te sturen met Valentijn of een bosje bloemen achter de deur brengen. Voordat je de website laat bouwen bedenk hoe je de doelgroep wilt gaan vasthouden. Alleen met tekst red je het niet mee. Je zult ze moeten overtuigen met wat jij kan bieden  zoals met foto’s en video’s. Bekijk de website van jouw concurrenten om te vergelijken hoe zei hun doelgroep bereiken. Je leert er niet alleen van hoe het zou kunnen, maar ook hoe het niet zou moeten. 😉

4. Dynamische content; blogartikelen en nieuwsitems

“Ik wil graag gemakkelijk nieuwsberichten en blogartikelen kunnen plaatsen. Niet te ingewikkeld met codes”. Dat is zeker mogelijk! Houd er rekening mee dat jij jezelf nu een verplichting oplegt.

We horen het klanten vaak zeggen dat ze de wens hebben om nieuwsberichten en blogberichten te kunnen plaatsen. Na oplevering van de website zien wij helaas dat het stil ligt. Dit is een gemiste kans want door blogs en nieuwsberichten kun je klanten aan je binden. Het geeft de bezoekers vertrouwen dat jij beschikt over kennis die je gratis deelt met hen. Op deze manier bied jij de bezoekers een bepaalde ‘waarde’ die zij kunnen gebruiken bij de uitvoering van hun eigen diensten.

Daar is een oplossing voor: een Contentkalender. Binnenkort lees je er meer over op ons blog. 

5. Vormgeving en huisstijl

Ons onbewuste gedrag op een website wordt voor 60% beïnvloed door hoe het er visueel uitziet. Dan kan de inhoud van de website nog zo accuraat en interessant zijn, als het er visueel niet mooi en vertrouwd uitziet zal de boodschap niet overkomen bij de websitebezoekers.

Denk na over de functie van de website en bepaal met de grafisch vormgever dat de website ook functioneel moet blijven. Je bezoekers moeten immers wel tot actie overgaan. Dus; mooi en effectief graag! 👌🏼

6. Gebruikerservaring

Snappen ze hoe jouw website werkt? Vinden ze gemakkelijk de weg? Ook op mobiel? Het zijn een paar vragen waar rekening mee moet worden gehouden. Het belangrijkste is dat een website tegenwoordig responsive [= schaalbaar met elk mobiele apparaat] MOET zijn. Waar je dus over na moet denken is hoe wil ik mijn producten of diensten op een desktop tonen en hoe ziet datzelfde er uit op mobiel? Klein simpel voorbeeld: heb je 4 foto’s naast elkaar op de website? Dan zie je die op desktop ook naast elkaar. Wil je dan dat de foto’s onder elkaar worden weergegeven op mobiel, of gaan we swipen van links naar rechts?

Ik wil benadrukken dat een website ‘mooi’ moet zijn maar vooral moet werken voor een bezoeker. Het zou doodzonde zijn als bezoekers afhaken omdat jouw website niet lekker werkt op mobiel, niet snel laadt, het lettertype te klein is om goed te lezen en nog veel meer van die irritatiepuntjes.

TIP: laat je website altijd even testen door vrienden, familie of huidige klanten.

7. Conversies; business halen uit je website

Bezoekers omzetten in klanten. Tussen het moment dat een bezoeker binnenkomt op de website en klant wordt zit een mega grote stap. Want hoe zorg je ervoor dat bezoekers doen wat jij wilt dat ze doen? Ze kennen je wellicht niet eens of komen via een zoekvraag in Google.

Ruim 90% van alle bezoekers kopen pas, laten hun gegevens achter of vragen iets aan, nadat ze voor de 2e of 3e keer op jouw website zijn geweest. Wat nemen ze mee in hun afweging om weg te gaan en terug te komen? Hoe kun je ze de 2e keer wél vasthouden en laten converteren? Zorg dat je website scanbaar is. Bezoekers lezen pas iets als ze gescand [= snel lezen in een oogopslag] hebben wat hen interessant lijkt. Als ze voor de 2e keer terugkomen nemen ze vaak langer de tijd om teksten, afbeeldingen en video’s tot zich te nemen. Bezoekers die voor de 1e keer komen scannen de website binnen enkele seconden op: wie ben je, wat doe je, waarom moet ik bij jou zijn en wat wil je dat ik doe op jouw website?

8. Fotografie; met wie heeft de bezoeker te maken op jouw website?

“Ik maak wel een aantal foto’s met mijn telefoon, is toch ook goed Luuk?” Nou … ligt er aan of je beetje mooie selfies kan maken. 🤷🏼‍♂️

Fotografie is belangrijk. Afbeeldingen, en vooral sfeerafbeeldingen en sfeerfotografie, beïnvloeden het gedrag van bezoekers. Bezoekers krijgen ook een veel vertrouwder en professioneler beeld van jouw bedrijf omdat de foto’s van hoge kwaliteit zijn. Goede foto’s maken een website ‘af’. Punt.

Potentiële bedrijven willen zaken doen met personen en niet met bedrijven. Je wilt weten met wie je te maken hebt binnen een bedrijf. Portretfoto’s laten zien wie je bent en geven een veel fijner gevoel als ik weet met wie ik zaken doe.

Onze laatste TIP in dit blog: maak gebruik van een fotograaf die op locatie sfeerfoto’s maakt.

Zo, dat waren ze..

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Heb je wensen voor een nieuwe website of wil je de huidige website vernieuwen?

Laten we gewoon een keertje sparren. 😉

0
Bekijken

 

Wij zijn tussen Kerst en Oud & Nieuw gesloten! 🕒
Voor spoed bij een website of webshop mailen naar info@mediakanjer.nl 🚀